Barnevernloven Barnevernet

 PÃ¥ dette rettsomrÃ¥det er Norge uten konkurranse i Europa. Ingen som engang er i nærheten. Og Norge gjør lite eller ingenting for Ã¥ reparere krenkelsene, som betyr at EMD fortsetter Ã¥ pøse pÃ¥ med nye saker.

 Merk at EMD kan ha domfelt flere dommere i Norge for brudd pÃ¥ menneskerettighetene, sÃ¥ om man opplever at en eller flere av disse opptrer som dommere i en barnevernssak bør man protestere umiddelbart og kreve en dommer uten rulleblad.

 Selv om man har vunnet sin sak i EMD eller til og med i EMD sitt storkammer, trenger ikke det ha noen som helst praktisk betydning i Norge. Istedenfor at gjerningspersonene straffes og familien gjenforenes, kan man faktisk oppleve Ã¥ fÃ¥ besøksforbud mot Ã¥ treffe barnet slik Lobben fikk etter Ã¥ ha vunnet saken i EMD!

 Eller for Ã¥ sammenfatte: nasjonen Norge er ikke en rettsstat. Foreldre, barn og resten av familien har i praksis ingen rettigheter om man oppholder seg innenfor landegrensene. Ja faktisk kan barnevernet forfølge barn og foreldre over landegrensene og ettersøke dem via Europol eller Interpol. OgsÃ¥ uten dom. Men som du sikkert har forstÃ¥tt nÃ¥, hva skal man med lover eller dommer i Norge?

 I etterkant av en rettskraftig dom fra EMD kan situasjonen likevel være annerledes om man selv straffeforfølger personer som har vært involvert i saken. Disse kan nÃ¥ være domfelte av EMD og kan straffeforfølges i norske domstoler om skyldspørsmÃ¥let er avgjort av EMD og bare personlig straffeutmÃ¥ling gjenstÃ¥r.

 Sakkyndige i barnevernssaker er ikke nødvendigvis psykologer, noen er psykiatere, leger og noen har jobbet i barnevernet som barnevernspedagoger og lignende, men de er kjent under samlebetegnelsen sakkyndige psykologer.

 Det er barnevernet, barnevernsnemnda eller domstoler som oppnevner sakkyndige psykologer i barnevernssaker, altsÃ¥ din juridiske motpart om menneskerettigheter. Andre psykologers rapporter eller vitnemÃ¥l (som ikke er oppnevnt av barnevern, barnevernsnemnd eller domstoler) kan barnevernet, barnevernsnemnda og domstolene ignorere i saksbehandling og domsavgjørelser.

 Sakkyndige psykologer kan ha barnevernet, barnevernsnemnd og/eller domstolene som oppdragsgiver, altsÃ¥ den juridiske motparten i mange barnevernssaker, dvs. at sakkyndige psykologer kan være direkte økonomisk og juridisk inhabile. Dessuten opererer flere sakkyndige psykologer som medlemmer i barnevernsnemnda som er underlagt Bufdir – altsÃ¥ samme part som barnevernet.

 Videre opererer sakkyndig psykologer ofte ogsÃ¥ som talsperson for barn i barnevernssaker. Barn har flg. EMD egne partsrettigheter og motparten (barnevernet, barnevernsnemnder eller domstolene) kan ikke oppnevne egen talsperson for Ã¥ uttale som pÃ¥ vegne av barnet. I saker der man mener menneskerettighetene er krenket er det faktisk foreldrene som kan uttale seg pÃ¥ vegne av barnet.

 La oss si man er i en sak om en boligtvist, og motparten er egentlig dommeren, men dommeren bestemmer hvem som fÃ¥r uttale seg pÃ¥ vegne av av deg! Dermed kan barn fratas partsrettigheter, noe som kan være en krenkelse av rettighetene til familien iflg. EMD. Likevel gjennomføres rettssaker i Norge om barnevern rutinemessig med denne teknikken.

 Videre opererer ogsÃ¥ sakkyndig psykologer som nemndmedlemmer, dommere i tingretter og lagmannsretter, altsÃ¥ igjen juridisk motpart nÃ¥r det gjelder menneskerettigheter. Hvem vurderer om en sakkyndig psykolog er inhabil eller ikke i en barnevernssak? Ofte er det den sakkyndige psykologen selv!

 Merk at alle sakkyndige psykologer er ikke inhabile i alle saker. Dette er listen med sakkyndige psykologer som brukes av din motpart i barnevernssaker om menneskerettigheter (oppdatert 2024):

 BÃ¥de leder og medlemmer av Barnesakkyndig kommisjon oppnevnes av Barne- og familiedepartementet, det vil i saker om menneskerettigheter igjen kunne bety juridisk motpart. BSK “kvalitetssikrer” alle rapporter fra sakkyndige i barnevernssaker, kommisjonens oppgave er Ã¥ vurdere kvaliteten pÃ¥ rapporter fra sakkyndige i barnevernssaker og avdekke eventuelle mangler og svakheter. Det kan i praksis bety at sakkyndige psykologer godkjenner hverandres rapporter.

 Barnesakkyndig kommisjon hadde i 2012 hele 975 rapporter og brukte kun 79 minutter pÃ¥ hver sakkyndige rapport. Det betyr 1 time og 17 minutter pÃ¥ Ã¥ “kvalitetssikkre” en sakkyndig rapport. Det er fysisk umulig.

 Forklaringen er at Barnesakkyndig kommisjon ikke vurderer validiteten av pÃ¥stander sakkyndige fremsetter. De vurderer ikke engang sannhetsverdi eller riktighet av de fremsatte pÃ¥standene i rapportene. De vurderer heller ikke faglige holdbarhet fordi de ikke ser pÃ¥ underlagsmaterialet. Man vurderer altsÃ¥ sprÃ¥k og form, ikke selve innholdet. Barnessakkyndig kommisjon godkjenner ikke i realiteten noen rapporter.

 Om man klager til Psykologforeningens etiske utvalg (FER) vurderer psykologer i samme forening om man vært uetiske eller ikke. Du kan selv tenke deg til resultatet av en klage der.

 Mange mener psykologi i seg selv er pseudovitenskap, men antagelser eller hypoteser om mentale forhold kan likevel ha sannhetsgehalt. Det aktive ordet er “kan” og Ã¥ bruke momenter som kvalifisert gjetning i rettssaker om menneskerettigheter kan være en oppskrift pÃ¥ urett, noe som vel kanskje akkurat er poenget for barnevern i Norge. Hvordan ville du følt det om du ble fratatt dine barn pÃ¥ grunnlag av hypoteser om noe som teoretisk “kan ha vært”, “kan være” eller “kan bli”? Ville du følt deg rettsløs?

 Psykologen og forskeren Robyn Dawes har pÃ¥vist at profesjonelle klinikere egner seg vært lite til Ã¥ forstÃ¥ og forutsi enkeltindividers adferd. Dawes viser til nærmere 90 kvalitativt ulike studier av klinikeres skjønnsmessige vurderinger, og finner en nesten entydig tendens til at mekaniske prosedyrer (akturisk) for Ã¥ kombinere informasjon er overlegen psykologers vurderingsevne.

 Dawes dokumenterer at lang erfaring ikke bedrer sikkerheten i vurderingene. Ofte har likevel dommere ukritisk tro pÃ¥ sakkyndige psykologer, og hvorfor skulle de ikke det? Mange dommere er selv sakkyndige psykologer.

Fosterhjem Barnevernet

 Om man sammenligner dette med en rettssak om biler mot Toyota, kan det bli som Ã¥ fÃ¥ en rapport om en bilskade fra en person som ikke jobber pÃ¥ et bilverksted og er betalt av Toyota, som fÃ¥r rapporten om bilskaden godkjent av andre som ikke jobber pÃ¥ et bilverksted og er oppnevnt og betalt av Toyota og deretter vurdert av andre som ikke jobber pÃ¥ et bilverksted og er betalt av Toyota. Tror du at du vinner saken mot Toyota?

 I en rettssak om en bil ville selvsagt ikke noe slikt blitt godkjent, man ville vel snarere heller blitt ledd ut av rettssalen, men nÃ¥r det gjelder barn og menneskerettigheter er fravær av rettssikkerhet rutine i Norge.

 Mange mener dette ligner organisert kriminalitet og kan oppfattes som at man bor en bananrepublikk og er part i en “kangaroo court”, altsÃ¥ en liksomrettssak eller “show trial” der utfallet er gitt. Det er pÃ¥ tide Ã¥ granske samtlige sakkyndig psykologer.

 Et vedtak om omsorgsovertakelse etter barnevernloven § 4-12, innebærer at barnet flyttes ut av hjemmet, og barneverntjenesten overtar den daglige omsorgen for ett eller flere barn. Barnevernstjenesten hadde i løpet av 2022 omsorgsansvaret for totalt 8 249 barn, ifølge tall fra Bufdir.

 Omsorgsovertakelser skjer vanligvis pÃ¥ bakgrunn av en bekymringsmelding og gjennomføres etter det foreligger en ikke pÃ¥klaget avgjørelse fra barnevernsnemnda eller rettskraftig dom fra tingrett, lagmannsrett eller Høyesterett. Vanligvis er en sakkyndig psykolog involvert som alibi for barnevern eller domstolene.

 Fra 2002 til 2021 ble utrolige 23.543 barn omsorgsovertatt i Norge. Det betyr at en hel skoleklasse har blitt bortført av barnevernet hver eneste uke de siste 20 Ã¥rene.

 Er virkelig norske foreldre sÃ¥ mye mer rusavhengige, voldelige og sinnssyke enn foreldre i sammenlignbare land? Selvsagt ikke, da ville jo det vært skandalen omtalt i media, men skandalen er de rekordmange bruddene pÃ¥ menneskerettigheter etter domfellelsene av Norge i EMD.

 HovedÃ¥rsaken til de ulovlige omsorgsovertakelsene er nok at tiltak i hjemmet er en kostnad for kommunen, men omsorgsovertakelse er en inntekt. Det kan være snakk om flere millioner per barn, over Ã¥r kan det bli flere titalls millioner for flere barn. Det kan være avgjørende for en kommunes økonomi.

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !